روستای حکمی

روستای حکمی

با سلام این وبلاگ برای این طراحی شده است که در آینده نزدیک درمورد مشکلات روستای حکمی فعالیت نماید

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

چهل حدیث در خصوص ماه مبارک رمضان

hakami 65 | جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۲:۴۵ ب.ظ



1-پایه‏ هاى اسلام
قال الباقر علیه السلام:
بنى الاسلام على خمسة اشیاء، على الصلوة و الزکاة و الحج و الصوم و الولایه.
امام باقر علیه السلام فرمود:
اسلام بر پنج چیز استوار است، برنماز و زکات حج و روزه و ولایت (رهبرى اسلامى).فروع کافى، ج 4 ص 62، ح 1
  • hakami 65

اقشار مختلف مردم هرمزگان همدل و همزبان با ملت ایران حمایت خود را با گذاره برگ ملی اعلام کردند و از تیم مذاکره کننده هسته ای ایران خواستار حفظ آرمان هایی نظام از دستاوردهایی جوانان ارزشی میهن حفظ و پاسداری نمایند.

  • hakami 65

حجاب با طعم روضه حضرت زهرا(س)

hakami 65 | دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۰۵:۴۵ ب.ظ


داداشم منو دید تو خیابون ...                                                                          حجاب

با یه نگاه بهم فهموند برو خونه تا بیام .

خیلی ترسیده بودم ،

الان میاد حسابی منو تنبیه می کنه ....

نزدیک غروب بود که رسید خونه ...

وضو گرفت دو رکعت نماز خوند ، بعد از نماز گفت بیا اینجا ، خیلی ترسیده بودم ، گفت ؛ آبجی  بشین نشستم .

  • hakami 65


عرض کرد: پروردگارا! بدکاران سزاوارند اما نیکان چرا؟ خداى عزوجل به او وحى فرمود:
آنان با گنهکاران راه آمدند و به خاطر خشم من به خشم نیامدند.


حدیث روز هیجدهم خرداد 94
  • hakami 65

با آغاز ماه شعبان حال و هوای شهرستان های استان هرمزگان بخصوص میناب با دیگر استان های دیگر تفاوت دارد و آن بخاطر وجود سنتی قدیمی به نام (آردگیزگردانی) است.

آردگیز گردانی در حکمی

آردگیزگردانی یکی از سنت های قدیمی درآغاز شب نیمه شعبان مصادف با میلاد حضرت صاحب الزمان مهدی(عج) در میناب است، این سنت نه تنها در میناب بلکه در اکثر شهرستان های استان هرمزگان برگزار می شود.

در این سنت قدیمی به نیت سلامتی امام زمان(ع) پیر و جوان ، کودک و خردسال با در دست داشتن آردگیز(الک) که در حال حاضر به کیسه های پلاستیکی جای خود را داده است به درب خانه ها رفته و از صاحب خانه (حق لیلی) حق شب یا عیدی خود را دریافت می کنند.

در این شب عزیز درب تمام خانه ها باز است و گروه های مختلف کودکان حتی بزرگسالان با خواندن اشعاری حق عیدی خود را طلب می کنند و صاحب خانه نیز با کیک، شیرینی و شربت از آنها پذیرایی می کند.

این سنت قدیمی شبه گذشته در میناب بعد از نماز مغرب و عشاء شروع شد و بعد از آن تا نیمه های شب با برگزاری جشن های مختلف در حسینیه ها و مساجد ادامه داشت.

 

انتهای پیام/م

 

  • موافقین ۲ مخالفین ۰
  • ۱۳ خرداد ۹۴ ، ۱۱:۳۸
  • hakami 65

میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف - ١٣٩٣

hakami 65 | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۲۳ ق.ظ

دریافت
حجم: 12.5 مگابایت



  • hakami 65

درباره روستای حکمی

hakami 65 | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۹ ق.ظ

روستای حکمی یکی از روستاهای حوزه نفوذ از توابع بخش مرکزی از شهرستان میناب در استان هرمزگان با مساحت 122 هکتار با سایر روستاهای حوزه نفوذ در کیلومتر 5  محور ارتباطی مذکور

واقع شده است که فواصل کمی از یکدیگر داشته و از طریق همین محور با شهرستان ارتباط  می یابد . این روستا از شمال به روستای بهمنی ( سرکم بهمنی ) از جنوب به دهوسطی ، شاهمنصوری و محدود به چلو گاومیشی ، از شرق به بازیاری و از غرب به روستای بلبلی ختم می گردد . به دلیل تحت تأثیر بودن آب و هوای بیابانی و نیمه بیابانی گرم و خشک است این روستا دارای تابستانهای طولانی ، گرم و زمستانهای معتدل کوتاه و ملایم است . نوع خاک روستای حکمی خاک رُس است که در زمان قدیم و جدید گروهی از مردم روستا به سفالگری مشغول بودند .

این روستا دارای اماکن عمومی ،مذهبی ،تفریحی و  تربیتی می باشد جمعیت این روستا 4310 نفر و 60 هکتار زیر کشت که بافت قدیمی روستا به حالت خانه باغ می باشد نظام  بهره برداری از زمین خرده مالکی است. دارای سازمانها و تاسیسات عمومی می باشد که سعی ما در این مونوگرافی صریح کردن روستا می باشد.

  • hakami 65

عنایات امام زمان به مردم

hakami 65 | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ق.ظ

دعای امام عصر(عج) برای علامه مجلسی


درباره ولادت «علامه محمد باقر مجلسی» آورده‏اند:
عالمی بزرگوار از اهل خراسان که با «علامه محمدتقی مجلسی» رفاقت داشت به زیارت عتبات عالیات مشرف شد. وی در اثناء بازگشت از عراق، در خواب دید که:
وارد خانه‏ای شد که پیامبر(ص) و دوازده امام معصوم(ع) همگی به ترتیب نشسته‏اند و بعد از امام دوازدهم(عج)، عالمی خراسانی نشسته است. در این موقع، علامه محمدتقی مجلسی وارد شد و شیشه گلابی آورد و پیامبر(ص) و امامان(ع) از آن گلاب استفاده کردند و به عالم خراسانی نیز گلاب دادند. آنگاه علامه مجلسی رفت و قنداقه‏ای را به دست گرفت و به خدمت رسول خدا آورد و عرض کرد: «برای این طفل دعا کنید تا خداوند عالم او را مروج دین گرداند». حضرت رسول(ص) هم آن قنداقه را گرفتند و دعا فرمودند. بعد از آن، پیامبر(ص) قنداقه را به دست علی(ع) داد و فرمود: «برای او دعا کن». آن حضرت نیز قنداقه را به دست گرفته و دعا کردند. پس از آن به دست یک‏یک امامان داده و همه آن انوار الهی دعا کردند. در آخر حضرت صاحب الامر(عج) آن را پس از دعا به دست آن عالم خراسانی داده و او نیز دعا کرد.
چون عالم خراسانی از خواب بیدار شد، به طرف اصفهان حرکت کرده و بر علامه محمدتقی مجلسی وارد شد. در آن موقع علامه شیشه گلابی آورد و آن عالم استفاده کرد. وی سپس به داخل رفت و قنداقه‏ای را آورد و به دست آن عالم داد و فرمود: «این کودک امروز متولد شده؛ شما برای او دعایی بنمایید».
آن عالم خراسانی خواب خود را به یاد آورد و برای پدر علامه مجلسی تعریف نمود.
آن قنداقه، نوزادی به نام محمدباقر بود که بعدها «علامه محمدباقر مجلسی» شد و با زحمات بسیار علوم و احادیث اهل‏بیت(ع) را زنده نگه داشت.

  • hakami 65

اعمال شب نیمه شعبان

hakami 65 | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۲۷ ق.ظ

شب بسیار مبارکى است از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام روایتست که از حضرت امام محمّد باقرعلیه السلام سؤ ال شد از فضل شب نیمه شعبان فرمود آن شب افضل شبها است بعد از لیلة القدر در آن شب عطا مى فرماید خداوند به بندگان فضل خود را و مى آمرزد ایشان را به مَنّ و کَرَم خویش پس سعى و کوشش کنید

در تقرّب جستن به سوى خداى تعالى در آن شب پس بدرستى که آن شبى است که خدا قسم یاد فرموده به ذات مقدّس خود که دست خالى برنگرداند سائلى را از درگاه خود مادامى که سؤ ال نکند معصیت را و آن شب آن شبى است که قرار داده حَقّ تعالى آن را از براى ما به مقابل آنکه قرار داده شب قدر را براى پیغمبر ماصَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله پس کوشش کنید در دُعا و ثنا بر خداى تعالى ((الخبر)) و از جمله برکات این شب مبارک آنست که ولادت با سعادت حضرت سلطان عصر امام زمان ارواحُنا لَهُ الفداء در سحر این شب سنه دویست و پنجاه و پنج در سُرَّ مَنْ رَاى واقع شده و باعث مزید شرافت این لَیْله مبارکه شده و از براى این شب چند عمل است:

  • hakami 65

ویژه نامه میلاد امام زمان (عج)

hakami 65 | دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۰۸:۰۳ ق.ظ


  • hakami 65